Van egy olyan városi legenda Torinóban, amely szerint Leonardo állítólagos önarcképén olyan átható az itáliai polihisztor tekintete, hogy aki nézi, mágikus hatalomra tesz szert általa.
Egyesek szerint éppen mágikus ereje, s nem kulturális, eszmei értéke miatt, vagy gazdasági megfontolásból csempészték ki titokban Torinóból, és vitték Rómába a második világháború alatt a képet - attól tartva, hogy az alkotás Adolf Hitler kezére jut, aki ezáltal földöntúli erő birtokába kerül. Bármi is volt az elővigyázatosság oka, Leonardo műve volt az egyetlen olyan alkotás az értékes műkincseket és kéziratokat gyűjtő torinói Királyi Könyvtár (Biblioteca Reale) kollekciójában, amelyet akkor elszállítottak.
A könyvtár igazgatója, Giovanni Saccani azt mondja, senki nem tudja, hogy pontosan hol rejtegették Rómában a felbecsülhetetlen értékű műalkotást. "A legnagyobb titokban menekítették a képet a fővárosba olasz ügynökök, elkerülendő, hogy a nácik kezébe kerüljön" - nyilatkozta Saccani a BBC-nek. A nehéz helyzet miatt - ne feledjük, hogy a második világháború éveiben járunk - a kép szakszerű tárolása érthető módon nem volt biztosítva. Ma persze az egyik legféltettebb műkincs, amelyet a lehető legideálisabb körülmények között őriznek. A fényt száloptikás világítás adja (a mű nem kaphat természetes fényt), a hőmérséklet állandó, 20 Celsius fok, a páratartalom 55 százalék, a pormentes páncélterem minden pontját biztonsági kamerák pásztázzák, s természetesen riasztó védi a betolakodóktól.
A világháborús megpróbáltatások azonban nyomot hagytak a képen: barnás-vöröses foltok jelentek meg a papíron és mára teljesen eltűnt a 200 éve még látható latin felirat (Leonardus Vincius) a bal alsó sarokból. Mivel a károsodás annyira kiterjedt, a papír pedig oly törékeny, a mű helyreállítása meglehetősen bonyolult feladat lenne, így a szakértők úgy döntöttek, nem próbálják meg restaurálni a képet, ezért csak állagmegóvást végeznek rajta. A képet annyira értékesnek tartják, hogy csak miniszteri engedéllyel lehet elszállítani; legutóbb erre három éve, az olasz egység 150. évfordulója alkalmából nyílt mód, mikor a Savoia királyi család egykori vadászkastélyában, a Reggia di Venaria Reale-ban állították ki.
2012-ben a kutatók számára ritka alkalom nyílt a kép megtekintésére, amely során megmérték a papíranyag kromofór szintjét. A kromofór csoport a molekula azon része, amely az anyag színét adja; a kromoforok könnyedén elnyelik a kéket és a lilát, és hajlamosak visszaverni vagy tükrözni a vöröses, illetve sárgás fényt, ami a régi dokumentumok sárgás elszíneződését adja. Az olasz szakemberek megmérték, mennyi fényt ver vissza vagy tükröz a kép különböző hullámhosszú fénysugarakból, majd a kapott értékeket összevetették a különböző állapotú modern és régi papírokkal. A kutatócsoport azt találta, hogy Leonardo portréjának sárgás elszíneződését a nedves környezet okozta - talán zárt, nyirkos helyen őrizték. A tervek szerint kutatásukat később megismétlik, így láthatóvá válik, hogy a kép állapota tovább romlik-e vagy sikerül addigra megőrizni színeit.
www.mult-kor.hu
|