HÍREK
Belföld
Külföld
Sport
Autó-Motor
Életmód-Egészség
Bulvár
Gazdaság
Öko
Mozaik
eszközök:

Megbukott a navigálási teszten a Titanic kapitánya
Az 1912 áprilisában elsüllyedt legendás óceánjáró, a Titanic kapitánya megbukott a navigálási teszten - állítja egy történész. A viktoriánus kori Angliában hatalmas méreteket öltött a hajókon a részegeskedés és garázdálkodás, s hogy mindezt visszaszorítsák, a brit hatóságok a 19. század második felétől kötelezően előírt vizsgálatoknak vetették alá a matrózokat és a kapitányokat - írja a www.mult-kor.hu

Edward John Smith 1888 februárjában kapta meg "mester" minősítésű hajóskapitányi igazolványát. A férfi egyike azoknak a jól ismert hajóskapitányoknak, akik a mesteri minősítésüket 1850-1927 között szerezték meg.

Az Ancestry.co.uk családtörténeti honlap által bemutatott dokumentum szerint a tengerészeknél végzett vizsgálatok célja a tapasztalatuk, hozzáállásuk tesztelése és a józanságuk bizonyítása volt. A kontroll a részegeskedés és a garázdálkodások ellen született, amely magatartás a 19. századi brit tengerészek körében különösen elterjedt volt.

Tony Robinson és kutatócsapata úgy vélik, hogy a Titanic elsüllyedéséért felelős Smith kapitány vizsgáinak első körében megbukott, mivel parancsnoki képességei nem voltak megfelelőek. A történész kiemelte: a 19. század közepén igen nagy problémát jelentett Nagy Britannia kereskedelmi flottájában, hogy a tengerészek zömének lényegében nem volt egy józan pillanata sem. „Azonban mindezt meg lehet érteni, hiszen évekig távol voltak otthonaiktól, a hajón pedig semmit sem lehetett csinálni. A víz hamar elfogyott, az alkohol viszont tartósan fogyasztható maradt, így természetes, hogy lényegesen több rumot ittak, mint a szárazföldön” – tette hozzá a kutató.

A tengerészek a század folyamán egyre több pénzt kerestek, s növekvő béreik jelentős részét alkoholra költötték. Az 1800-as évek elején az orvosok már valós társadalmi problémaként tekintettek a kérdésre; feljegyzéseik szerint nem egy tengerész volt folyamatosan ittas akár tíz napig is. Így a viktoriánus kori vizsgálatok kezdetben arra irányultak, hogy legalább a több tonna rakományért és több tucatnyi emberéletért felelős kapitányok legyenek józanok.

Amennyiben egy kapitány mester minősítésű tanúsítványt szerzett, bizonyította, hogy alkalmas a szolgálatra. Az 1850-es régészeti törvény bevezetését követően már a matrózoknak is vizsgálatokon kellett átesniük. A jogszabály kimondta, alkoholos befolyásoltság és rossz magaviselet esetén nem adható ki tanúsítvány.

Ezt a híres kapitányok közül például a számos indiai utat maga mögött tudó George Moodie 1861-ben szerezte meg, vagy ott volt Sir Edgar Britten, aki az RMS Queen Mary vezetője és a brit katonák Ausztráliába szállításának egyik fontos kivitelezője volt, ő 1900-ban kapta kézhez mester fokozatú tanúsítványát. Amely egyébként egy kézzel írott okmány volt, ezért a tinta gyorsan elhalványult, s a patkányok hamar felfedezték a kabin polcán.

Mult-kor.hu


Fotót készítette: Online
Nyomtatható változat

Ajánlja a cikket
--- visszalépés ---
forrás: ahirlap.hu


Adatvédelem      Jogi nyilatkozat

Copyright © 2010. D.Design Studio - Minden jog fenntartva!