HÍREK
Belföld
Külföld
Sport
Autó-Motor
Életmód-Egészség
Bulvár
Gazdaság
Öko
Mozaik
eszközök:

Hétfőtől gyártják az új Pandát
Hétfő reggel hatkor hazatér a Panda: a dél-olaszországi Fabbrica Italia Pomiglianóban legördül a futószalagról a harmadik generáció első példánya. Mint ismeretes, a jelenleg futó második sorozat Lengyelországban készül, így nyilván az olasz nemzeti büszkeség erősítésének fontos pillanata az új olasz gyárból kigördülő új olasz autó.

bájos és nagyszerű jármű sokmilliónyi Itálián kívüli kedvelője viszont inkább azt várja türelmetlenül, hogy kiderüljön: sikerül-e folytatni a Panda legendát, megújítani és újra világsikerre vinni a Panda márkát, azt a brandet, amelynek eszmei értékére mi sem jellemzőbb, mint, hogy a Fiat legválságosabb éveiben - megkockáztatom - nagyobb értékkel és pozitívabb tartalommal bírt, mint maga a legendás Fabbrica Italia Automobile Torino mozaikszó.

Első generációja még valószínűleg zseniális ösztönből készült - ugyanúgy, mint az 500-as -, és túlságosan mélyreható marketingvizsgálatok helyett egyszerűen úgy döntöttek: kell egy aranyos, praktikus, takarékos, egyszerű és időtálló formájú kisautó. Nem volt még szó akkoriban környezetvédelemről, mégis a kis, elsőgenerációs, 750-es Panda a mértéktartó, mégis trendi autózás egyik szimbóluma lett. A bájos kis igavonó húsz év feletti példányai még ma is közlekednek - ennél környezetbarátabb autózást pedig nemigen lehet elképzelni...

A világsiker tudatában a második - jelenleg futó - generáció tervezésekor azért már több volt a varia. Voltak olyan elmebetegek a cégnél is, akik határozottan azt javasolták: ne Panda, hanem valami más néven kerüljön piacra az új kisautó. Mivel ekkoriban már fontos volt a környezetvédelemről beszélni, volt olyan javaslat is, hogy a tanulmányautó nevét, az Ecobasicet vegye át az új Panda. Szerencsére a józan ész - vagy a helyes ösztön - végül diadalmaskodott és - ha lehet - még bájosabb, még sokoldalúbb kisautó készült a Panda második generációjából, amely jelenleg az egyik legrégebben piacon lévő modell Európában.

Igazából annyira jól és egyértelműen esztétikusan lett megtervezve, hogy faceliftekkel se nagyon lehetett/kellett variálni rajta. Sajnos ez utóbbi tulajdonsága, a posztmodern autógyártásban egyáltalán nem érdem, hiszen aki megkedveli és tíz, tizenöt, vagy akár húsz évig megtartja az autóját, az egyéb aljasságra is képes: például arra, hogy ne cserélgesse háromévente a "régit" az "újra". Az ilyen ember pedig a modern autógyártás legnagyobb ellensége...

A Pomiglianóban a futószalagról ma reggel legördült harmadik generáció természetesen és nyilvánvalóan már egy tudatos és jól kiszámított marketingstratégia része. Ettől függetlenül szerencsére úgy tűnik: a gyorsan eldobható és esztétikailag hamar elavuló autók korában sem engedte meg magának a Fiat, hogy ne alapvetően a pandás hagyományokra építse új kisautóját. A praktikus külső és belső, a magas üléspozíció, a legömbölyítettségével együtt is megmaradt egyszerű kockaforma azt jelzi: Pandát, és nem valami Panda névre keresztelt marketingszart hoztak létre.

Ráadásul úgy hírlik: rögtön az első évben megkapja a kéthengeres, kilencszázas, benzines twin-air motort, ami igazán azt jelezné: a példa és a minta továbbra is a halhatatlan első generációs Panda 750 kicsiségében is rejlő felülmúlhatatlan nagyszerűsége volt. Egyelőre az egyetlen aggasztó hír az új Panda körül az ára. Úgy hírlik, azt a jelenleg futó második generációnál - amely 2012-ben, Van változatával akár még tovább is gyártásban marad - jóval magasabbra kívánják pozicionálni. Azzal nem is lenne (lesz) semmi baj, ha készülnek a Panda III-ból jól felszerelt, különleges, elegáns, kisszériás stb. változatok, amelyeknek akár borsosan megkérik az árát. Viszont, ha a Fiat vezetők szeme előtt immáron nem lebeg az egyszerű, olcsó "alap-Panda" egy versenyképes, elérhető alapárral... nos, akkor minden pandás hagyomány felélesztése mellett sem értették meg az olaszok saját 1980-ban, a Genfi Autószalonon kezdődött sikertörténetüket.

Bóday Pál


Fotót készítette: Fiat
Nyomtatható változat

Ajánlja a cikket
--- visszalépés ---
forrás: ahirlap.hu


Adatvédelem      Jogi nyilatkozat

Copyright © 2010. D.Design Studio - Minden jog fenntartva!