HÍREK
Belföld
Külföld
Sport
Autó-Motor
Életmód-Egészség
Bulvár
Gazdaság
Öko
Mozaik
eszközök:

Válasz az ökoválságra
A történet 1972-ban, a titokzatos Bobcat Projekttel kezdődött, és az olajválságra választ kereső kisautó szériaérett változatát végül -az éppen kialakuló spanyolországi kapcsolat miatt, Henry Ford személyes döntése nyomán - Fiestára keresztelték. A gyártás megkezdése óta 35 év telt el, és 15 millió példány talált gazdára.

Ma már - szerencsére - nehéz elképzelni, de akkoriban még Európában is forradalmi gondolatnak számított, hogy nemcsak a több ezer köbcentis, túlméretezett limuzinok, hanem egy kisautó is képes utazási komfortot, biztonságot és kényelmet nyújtani.

A Ford Fiesta ezt gyorsan bebizonyította, és ma már a hatodik generációnál tart ez a nagyszerű kisautó, amely, úgy tűnik, három és fél évtized után ismét képes lesz egy fontos választ megfogalmazni: a második - és az elsővel ellentétben nem közgazdasági, hanem ökológiai természetű - olajválságra.

Mert bár a Fiesta 35 évvel ezelőtt eleve világautónak készült, valójában a most futó modell lett az első, amely valóban a földgolyó szinte minden nagyobb piacán elérhető; például az amerikain is, ahol máris képes volt véghezvinni azt a történelmi tettet, hogy kiharcolta a kisautók létjogosultságát. Talán megkockáztathatjuk: a Ford Fiesta vitte győzelemre azt a küzdelmet, amelynek végére lesajnált cikiből lassan trendivé válhat kisebb, takarékosabb autókkal közlekedni - az USÁ-ban is. Abban az országban, amely Kína és India mellett a leginkább felelős a világ károsanyag-kibocsátásáért.

Mindez óriási környezetvédelmi fegyvertény, amely persze utat nyit a sikerhez más gyártók hasonlóan takarékos kisautóinak a 4-7 ezer köbcentis pickupok hazájában.

A Ford Fiesta 35 éves története tökéletesen illusztrálja az autóipar - korántsem csak a Fordra jellemző - totális műszaki-innovációs impotenciáját.

Hiszen, ha megnézzük a Fiesta első generációinak - gyakran még ma is tökéletesen működő - 1,6-os, 1,8-as szívódízel motorjait, amelyek minden különösebb környezettudatos vezetési technikák nélkül is képesek, négy liter körüli száz kilométeres fogyasztással elközlekedni, kénytelenek vagyunk egy kicsit elgondolkodni… Harminc év elteltével ennél egy fél literrel jobb (3,5 liter körüli) eredményért a mostani Fiesta Econetic - amely egyébként a mai mezőnyben kifejezetten jó kisautónak számít - takarékossági és környezetvédelmi díjak sokaságát kapta.

Ettől függetlenül a Fiesta történelmi-környezetvédelmi érdemei elvitathatatlanok. Mindenképpen a természet egyre kétségbeejtőbb pusztításáért felelős autóipar jobbik, és némi reményre okot adó, feléhez tartozik.

Bóday Pál


Fotót készítette: Ford
Nyomtatható változat

Ajánlja a cikket
--- visszalépés ---
forrás: ahirlap.hu


Adatvédelem      Jogi nyilatkozat

Copyright © 2010. D.Design Studio - Minden jog fenntartva!