Bárcsak annyi igazi Panda élne a világ - még megmaradt - őserdeiben, amennyit ennek a kedves kis autónak csak a második, most év végén leköszönő generációjából gyártottak! A jelenlegi Panda kétmillió példány után int búcsút vásárlóinak, és év végén érkezik a képen látható új, harmadik felvonása, amely elődeihez hasonlóan egyszerű, kedves, praktikus autó lesz, de az igazán forradalmi újdonsága a motorház alatt lapul. A Panda III kapja meg elsőként a Fiat kilencszázas TwinAir motorjának legtakarékosabb - és valószínűleg legtartósabb - turbó nélküli változatát.
A Lupo előző - és egyben első - generációja még túlságosan is megelőzte a korát. "Háromliteres autó!" - hirdették akkoriban a Porsche Hungária dilettáns marketingesei, és mindenki azt kérdezte: - háromliteres, ebben a kicsi autóban? És milyen, soros vagy V6-os? Szóval senki nem értette, de a legtöbbeket nem is nagyon érdekelte, hogy itt valójában egy fantasztikus kis, 1,2-es high-tech turbódízelről van szó, amely tényleg beéri száz kilométeren 3-4 liter gázolajjal. Most talán okosabban, olcsóbban készül az ősszel bemutatkozó új Lupo, amely immáron mini benzinmotorjával, majd nem sokkal később elektromos hajtással akar - és reméljük tud is - hódítani. Egyébként nemsokára hosszabb, négyajtós változat is készül a Lupóból, valamint, talán egy kicsivel olcsóbban, Seat és Skoda változat is lesz belőle. (Természetesen nem Lupo, hanem - talán - City néven.)
Végül, de a legkevésbé sem utolsósorban, következzék a Kangoo, amelynek sárga színben bemutatott egykori első generációja forradalmasította a kisáruszállítókat, hiszen megmutatta: lehet ebbe az árértékarány-orientált műfajba is egy kis könnyed kedvességet csempészni. Nem tudom, végül áru- vagy személyszállítóként lett-e sikeresebb az első, majd a most piacon lévő második generációja, de egy bizonyos: Ze néven fontos szerepet szán a Kangoonak a Renault idén induló, elektromosautó-programjában. Szóval várhatóan a Kangoo azon kevés járművek egyike lesz, amely a benzinkorszaknak az egyik utolsó, a villanyautózásnak pedig az egyik első meghatározó szereplőjeként vonul be az autótörténelembe.
Bóday Pál
|