Lényegében egy gyárilag platóssá alakított Doblóról van szó, amely dobozos szülőatyjának minden ismert előnyét (kényelem, takarékosság, megbízhatóság) egyesíti egy kisteherautóban. Éppen akkora lesz, amekkorára a legtöbbeknek szükségük van: nem kisebb, de nem is nagyobb annál. Betonkeverő, használt robogó, bicikli, faanyag, üvegtáblák és ki tudja még hány ezer fajta munka- és hobbieszköz, nyersanyag szállítására kiválóan alkalmas.
Ráadásul úgy, hogy elöl személyautós kényelmet, eközben pedig egy városi kisautó fogyasztását kínálja. (A Fiat jól bevált és nemrégiben ismét továbbfejlesztett 1,3-as multijetjével, valamint az új 1,6-os, szintén korszerű turbódízeljével is rendelhető, amely tapasztalataim szerint még terhelt állapontban is képes tartósan 5-6 literes fogyasztásra).
Pont ez utóbbi szempont az, ami miatt kifejezetten magas szimpátiafaktort tudhat magáénak a Doblo Work-Up itt, a Noemisszión. Ugyanis meglátásom szerint ez az igazi downsizing: amikor pont akkora autót használunk, amekkorára szükségünk van, és nem eggyel, másféllel vagy kettővel nagyobbat. A Doblo Work-Uphoz hasonló kapacitású kisteherautók minimum kétezer, de nemritkán kétezerkétszáz vagy akár kétezerötszás köbcentisek. Minek? Senki sem tudja, dehát így alakult... ilyen a kínálat.
Nos, a Fiat most mindezt ezerháromszáz vagy ezerhatszáz köbcentiben megoldja, lényegében ugyanolyan teljesítménnyel és - a kitűnő hangolásnak és váltóáttételeknek köszönhetően - akár még néhány konkurensnél magasabb nyomatékkal is. Work Up - emissio down. Hiszen ami takarékos, az egyúttal környezetbarátabb is.
Reméljük, a Work-Uppal a Fiat újra vissza tud hozni valamit abból a praktikumból és racionalitásból, amely egykor általában a teherszállításra szolgáló járműveket általánosan jellemezte. Az ugyanis jó a teherautó-vásárlónak - olcsóbban jut a megfelelő kisteherautóhoz. Jó a teherautó-vásárló által nyújtott szolgáltatást igénybe vevőknek: ha ugyanis kisebb az autó rezsije, alacsonyabbak lehetnek a szolgáltatási árak. Végül - de abszolút nem utolsósorban - jót tesz a környezetnek, ha kétezer-kétezerötszáz helyett csak ezerháromszáz, vagy ezerhatszáz köbcenti által termelt károsanyag pufog ki az orrunk alá.
Bóday Pál
|